[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 4، شماره 4 - ( فصلنامه بیماری های پستان ایران 1390 ) ::
جلد 4 شماره 4 صفحات 28-41 برگشت به فهرست نسخه ها
رضایت شغلی در پژوهشگران سرطان پستان و مراکز بهداشتی
فرزانه مفتون
دانشيار پژوهش، گروه پژوهشی مديريت خدمات بهداشتی ـ درمانی، پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی ، fmaftoon@ihsr.ac.ir
چکیده:   (4871 مشاهده)
چکیده رضایت شغلی، نتیجه ادراک مثبت کارکنان از ارزشمندی محتوا و زمینه شغل است. از نظر سازمانی برخورد مناسب مدیران، جو سازمانی مطلوب را در پی داشته و موجب رضایت شغلی و جذب و بقای بیشتر کارکنان و همچنین موفقیت در پژوهش و اثر بخشی کارها خواهد شد. این مطالعه مقطعی به بررسی رضایت شغلی پژوهشگران از مدیران در سازمان های بهداشتی و مرتبط با ارائه خدمت به بیماران مبتلا به سرطان پستان می پردازد. ابعاد مدیریتی عبارت بودند از:‌ حمایت از انجام پروژه‌ها، ارائه و نحوه دریافت بودجه، تبادل افکار با مدیر، پاداش‌دهی، برنامه‌های آموزشی، جذب بودجه، وجود اهداف مشخص در سیستم، ارائه تسهیلات و ارتقای شغلی. ابزار جمع‌آوری داده‌ها‌ پس از طراحی و بررسی اعتبار محتوایی و صوری، با مراجعه به مراکز تحقیقاتی بین پژوهشگران توزیع و پس از تکمیل جمع‌آوری شد. از بین 120 پژوهشگر شرکت کننده در این مطالعه 68 درصد زن و 32 درصد مرد بوده و 72 درصد متأهل بودند. اکثر پژوهشگران ( 91 درصد) بین سنین 35 تا 45 سال بودند. اغلب پژوهشگران (65 درصد) دکتری یا بالاتر و 61 درصد پیمانی یا رسمی و 69 درصد تا 6 سال سابقه کار داشتند. مردان از مساعدت‌های مدیریت در زمینه پروژه‌های تحقیقاتی و نیز ارتقای شغلی از زنان رضایتمندی بیشتری داشتند. در بررسی ارتباط سطح تحصیلات و نیز وضعیت استخدامی با رضایت شغلی پژوهشگران، تفاوت‌ معنی‌دار آماری وجود داشت. به طور کلی نتایج مطالعه نشان داد که ارتباط مدیران با پژوهشگران و مساعدت آنها در جهت انجام پروژه‌های پژوهشی از یک طرف و توجه به ارتقای شغلی پژوهشگران از طرف دیگر، از عوامل مهم رضایت پژوهشگران هستند. بنظر می رسد مدیران سازمانهای تحقیقاتی برای رسیدن به نتایج درخشان علمی با شکستن عادات ذهنی بسته می‌توانند موجبات ترقی در سطوح مختلف پژوهشی را هموار نمایند. پیشنهاد می‌شود علل تفاوت رضایت پژوهشگران به تفکیک جنسیت، تحصیلات، وضعیت استخدامی و نیز ارائه راهکارهای ارتقای رضایت مندی در طرح‌های اختصاصی‌تر مورد بررسی قرار گیرد.
واژه‌های کلیدی: عوامل مدیریتی، رضایت شغلی، پژوهشگران، پژوهش، ایران.
متن کامل [PDF 411 kb]   (592 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: بیماریهای پستان
دریافت: ۱۳۹۲/۸/۲۱ | پذیرش: ۱۳۹۲/۸/۲۱ | انتشار: ۱۳۹۲/۸/۲۱
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML     Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

مفتون فرزانه. رضایت شغلی در پژوهشگران سرطان پستان و مراکز بهداشتی . فصلنامه علمی - پژوهشی بیماری های پستان ایران. 1390; 4 (4) :28-41

URL: http://ijbd.ir/article-1-249-fa.html

جلد 4، شماره 4 - ( فصلنامه بیماری های پستان ایران 1390 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه علمی- پژوهشی بیماری های پستان Iranian Journal of Breast Disease

Iranian Journal of Breast Diseases Accepted terms and conditions of:

Creative Common Attribution Committee on Publication Ethics: COPE World Association of Medical Editors International Committee of Medical Journal Editors
Persian site map - English site map - Created in 0.064 seconds with 781 queries by yektaweb 3423