Sheikh Abumasoudi R, Kashani F, Karimi T, Salarvand S, Hashemi M, Moghimian M, et al . Comparison of Two Methods of Training (Face-to-Face and Electronic) on Depression, Anxiety and Stress in Breast Cancer Patients. ijbd 2015; 8 (2) :24-34
URL:
http://ijbd.ir/article-1-436-fa.html
شیخ ابومسعودی روحاله، کاشانی فهیمه، کریمی طیبه، سالاروند شهین، هاشمی مریم السادات، مقیمیان مریم، و همکاران.. مقایسه تاثیر دو شیوه آموزش (چهره به چهره و الکترونیکی) بر افسردگی، اضطراب و استرس مبتلایان به سرطان پستان. بیماریهای پستان ایران. 1394; 8 (2) :24-34
URL: http://ijbd.ir/article-1-436-fa.html
1- ، f_kashani@nm.mui.ac.ir
چکیده: (9525 مشاهده)
چکیده
مقدمه: اضطراب و افسردگی از جمله مشکلات روحی متعاقب ابتلا به سرطان پستان است. از این رو ارایه اطلاعات و آموزش به بیمار را میتوان به عنوان جز حیاتی مراقبتهای پرستاری در جهت کاهش افسردگی و اضطراب نام برد. لذا با توجه به اینکه آموزش بیمار به شیوههای مختلفی صورت میگیرد این مطالعه با هدف مقایسه تاثیر دو شیوه آموزش (چهره به چهره و الکترونیکی) بر افسردگی و اضطراب و استرس مبتلایان به سرطان پستان، در مرکز تحقیقات سرطان، طی سال1393 انجام گردیده است.
روش بررسی: این مطالعه یک کار آزمایی بالینی روی 90 بیمار مبتلا به سرطان پستان که به طور تصادفی و پس از همسانسازی از نظر سن، جنس، وضعیت اشتغال، وضعیت تأهل، به سه گروه 30 نفری آزمون و کنترل تقسیم شدند انجام شد. افرادی که آموزش چهره به چهره و آموزش الکترونیکی را دریافت کردند در گروههای تجربی قرار گرفتند و در گروه کنترل فقط مراقبتهای روتین بخش ارایه گردید. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه افسردگی و اضطراب، استرس ((DASS42 جمعآوری گردید. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها علاوه بر محاسبه میانگین و انحراف معیار از آزمونهای chi-square و t زوج،ANOVA ، آزمون تعقیبیLSD، با نرمافزار SPSS. V.16 استفاده شد.
یافتهها: نتایج پژوهش اختلاف معنیداری را در میانگین امتیازات افسردگی، اضطراب و استرس قبل و بعد از مداخله در گروههای آزمون نشان داد، درحالیکه اختلاف معنیداری در میانگین امتیازات افسردگی، اضطراب و استرس قبل و بعد از مداخله در گروه کنترل دیده نشد.
نتیجهگیری: نتایج این مطالعه نشان داد که مبتلایان به سرطان پستان فشار روانی را قبل و بعد از عمل تجربه میکنند، که میتواند اثرات منفی بر بیمار و روند بیماری بگذارد علیرغم وجود تفاوت در نمرات قبل و بعد از مداخله در هر سه گروه، در گروههای آزمون این تفاوت قبل و بعد بسیار چشمگیرتر بوده و همچنین در مقایسه نمرات بعد از مداخله نیز بین دو گروه آزمون و گروه کنترل تفاوت وجود داشت. بنابراین پرستاران میتوانند در امر آموزش به بیمار از این دو شیوه آموزشی ساده، کارآمد و مقرون به صرفه، استفاده نمایند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
بیماریهای پستان دریافت: 1394/6/28 | پذیرش: 1394/6/28 | انتشار: 1394/6/28