پیام خود را بنویسید
جلد 12، شماره 1 - ( فصلنامه علمی - پژوهشی بيماري‌هاي پستان ايران 1398 )                   جلد 12 شماره 1 صفحات 57-48 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Imani¬ Ghoghary Z, Zeidabadi¬Nejad M R, Balvardi M. Knowledge Attitude and Performance of Female Students of Medical versus Nonmedical Sciences toward Breast Self-examination. ijbd 2019; 12 (1) :48-57
URL: http://ijbd.ir/article-1-730-fa.html
ایمانی گوغری زهرا، زیدآبادی نژاد محمدرضا، بلوردی محدثه. بررسی و مقایسه دانش، نگرش و عملکرد دانشجویان دختر علوم پزشکی با دانشجویان غیرعلوم پزشکی در ارتباط با خودآزمایی پستان. بیماری‌های پستان ایران. 1398; 12 (1) :48-57

URL: http://ijbd.ir/article-1-730-fa.html


1- گروه پرستاری و مامایی، دانشکده علوم پزشکی سیرجان، سیرجان، ایران
2- گروه فوریت‌های پزشکی، دانشکده علوم پزشکی سیرجان، سیرجان، ایران
3- گروه آمار زیستی و اپیدمیولوژی، دانشکده علوم پزشکی سیرجان، سیرجان، ایران ، mbalvardi_biostat90@yahoo.com
چکیده:   (4307 مشاهده)
مقدمه: سرطان پستان شایع­ ترین نوع سرطان در زنان می ­باشد که در صورت تشخیص در مراحل اولیه امکان درمان آن وجود دارد. خودآزمایی پستان روشی ساده و ارزان برای غربالگری سرطان پستان است. از آنجایی که دانشجویان قشر تحصیل‏ کرده جامعه هستند انتظار می­ رود بخصوص دانشجویان رشته­ های علوم پزشکی، دانش و نگرش و عملکرد مطلوبی در این زمینه داشته باشند. هدف مطالعه حاضر بررسی و مقایسه دانش، نگرش و عملکرد دانشجویان دختر علوم پزشکی با دانشجویان غیرعلوم پزشکی در ارتباط با خودآزمایی پستان در شهر سیرجان می­ باشد.
روش بررسی: در این مطالعه مقطعی 228 نفر از دانشجویان رشته­ های علوم پزشکی و 240 نفر از دانشجویان رشته­ های غیر­ پزشکی شرکت کردند. پرسشنامه ­ای محقق ساخته، پس از بررسی روایی توسط 10 نفر از اساتید پرستاری و مامایی و پایایی با استفاده از آلفای کرونباخ، مورد استفاده قرار گرفت و داده ­های جمع­ آوری شده با نرم افزار SPSS تحلیل گردید.
یافته­ ها: بر اساس نتایج حاصل از این مطالعه، میانگین نمرات دانش در ارتباط با خودآزمایی پستان در بین دانشجویان علوم پزشکی 81/3 ± 00/34 و دانشجویان غیر علوم پزشکی40/4 ± 86/32، میانگین نمرات نگرش در بین دانشجویان علوم پزشکی 69/8 ± 11/68 و در بین دانشجویان غیر پزشکی 90/8 ± 54/63 و میانگین نمرات مربوط به عملکرد در ارتباط با خودآزمایی پستان در بین دانشجویان علوم پزشکی 37/6 ± 88/23 و دانشجویان غیرپزشکی 45/7 ± 89/22 بود. بین دانش و نگرش دانشجویان علوم پزشکی و غیرعلوم پزشکی تفاوت معنی­ دار آماری مشاهده شد (05/0<  P) اما دو گروه از نظر عملکرد اختلاف معنی داری نداشتند (05/0>  P).
نتیجه­ گیری: نمرات دانش دانشجویان علوم پزشکی و غیرعلوم پزشکی متوسط گزارش گردید و نمرات مربوط به حیطه نگرش در حد خوب بودند اما نتایج نشان داد که سطح دانش و نگرش دانشجویان علوم پزشکی نسبت به دانشجویان غیرعلوم پزشکی بالاتر است. اما عملکرد هر دو گروه ضعیف بود. به نظر می­ رسد در سیستم آموزشی بایستی به جهت ارتقای دانش، نگرش و عملکرد در زمینه خودآزمایی پستان، آموزش به شیوه­ای صحیح و با متد آموزشی جدید و کارآمد ارایه گردد.
متن کامل [PDF 613 kb]   (2070 دریافت)    
نتیجه­ گیری: نمرات دانش دانشجویان علوم پزشکی و غیرعلوم پزشکی متوسط گزارش گردید و نمرات مربوط به حیطه نگرش در حد خوب بودند اما نتایج نشان داد که سطح دانش و نگرش دانشجویان علوم پزشکی نسبت به دانشجویان غیرعلوم پزشکی بالاتر است. اما عملکرد هر دو گروه ضعیف بود. به نظر می ­رسد در سیستم آموزشی بایستی به جهت ارتقای دانش، نگرش و عملکرد در زمینه خودآزمایی پستان، آموزش به شیوه­ای صحیح و با متد آموزشی جدید و کارآمد ارایه گردد.

نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1397/11/20 | پذیرش: 1398/1/25 | انتشار: 1398/3/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

تمامی حقوق نرم‌افزاری اين وب سایت متعلق به مجله علمی بیماری‌های پستان ایران می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی: یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Iranian Journal of Breast Diseases

Designed & Developed by: Yektaweb