جلد 13، شماره 1 - ( فصلنامه بيماري‌هاي پستان ايران 1399 )                   جلد 13 شماره 1 صفحات 34-24 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- دانشگاه خوارزمی
2- دانشگاه خوارزمی ، dr.iasadpour@yahoo.com
چکیده:   (3375 مشاهده)
مقدمه: چالش­های ناشی از بیماری سرطان پستان، می‏ تواند روابط صمیمانه زوجین را هدف قرار داده و ضرورت مداخلات روان‏شناختی را در طول دوره بیماری و بعد از اتمام درمان نیز در اولویت قرار دهد. این مطالعه با هدف تعیین اثربخشی برنامه آموزش مبتنی بر درمان تعهد و پذیرش بر کیفیت زندگی و الگوهای ارتباطی زنان مبتلا به سرطان پستان و همسران آنها انجام شد.
روش بررسی: مطالعه از نوع کارآزمایی بالینی کنترل شده‏ی تصادفی با طرح پیش آزمون- پس‏ آزمون و با گروه کنترل بود. افراد حایز شرایط، به شکل تصادفی ساده در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. هر گروه شامل 10 نفر (5 زوج) بودند. هر دو گروه، پرسشنامه­‏ های کیفیت زندگی بیماران مبتلا به سرطان پستان و کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی و نیز پرسشنامه جدایی- فاصله گاتمن را تکمیل کردند. سپس، گروه­ آزمایش در جلسات آموزشی درمان تعهد و پذیرش به مدت 8 جلسه دو ساعته شرکت کردند. پس از اتمام دوره آموزش و سه ماه بعد از آن از هر دو گروه، آزمون گرفته شد. داده ‏ها با استفاده از آزمون‏ های تی مستقل و کوواریانس مورد تحلیل قرار گرفتند.
یافته‏ ها: نتایج نشان داد میانگین نمرات الگوی ارتباطی (50/4 ± 40/10) و کیفیت زندگی (17/11 ± 46/54) در گروه آزمایش پس از مداخله، نسبت به میانگین الگوی ارتباطی (40/3 ± 30/15) و کیفیت زندگی (34/11 ± 34/45) در گروه کنترل، تفاوت معناداری داشت (001/0>p).
نتیجه‏ گیری: براساس یافته‏ های به دست آمده از پژوهش حاضر، آموزش درمان تعهد و پذیرش می‏ تواند باعث بهبود کیفیت زندگی و الگو‏های ارتباطی بیماران مبتلا به سرطان و همسران آنها شود و در کاهش تنش‏ ها و چالش ‏های ارتباطی زوجین موثر باشد.
درمان پذیرش و تعهد، الگوهای ارتباطی، سرطان پستان، کیفیت زندگی، آموزش گروهی
متن کامل [PDF 1388 kb]   (1474 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1398/4/24 | پذیرش: 1398/8/8 | انتشار: 1399/3/1

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.