پیام خود را بنویسید
جلد 13، شماره 4 - ( فصلنامه بيماري‌هاي پستان ايران 1399 )                   جلد 13 شماره 4 صفحات 22-8 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Haghighat S, Omidi Z. Comparing the Effect of In-Person and Virtual Lymphedema Self-management Education on Quality of Life of Women with Breast Cancer: A Randomized Clinical Trial. ijbd 2021; 13 (4) :8-22
URL: http://ijbd.ir/article-1-822-fa.html
خیرخواه معصومه، حقیقت شهپر، امیدی زهرا. مقایسه تأثیرآموزش خودمدیریتی لنف ادم به دو شیوه‌ حضوری و مجازی بر کیفیت زندگی زنان با سرطان پستان: یک کارآزمایی بالینی تصادفی. بیماری‌های پستان ایران. 1399; 13 (4) :8-22

URL: http://ijbd.ir/article-1-822-fa.html


1- دانشگاه علوم پزشکی ایران
2- پژوهشکده سرطان معتمد جهاددانشگاهی
3- دانشگاه علوم پزشکی ایران ، z.omidii67@gmail.com
چکیده:   (3376 مشاهده)
مقدمه: لنف ادم مرتبط با سرطان پستان تورمی مزمن با عوارض جسمانی و درمان طولانی مدت است که تأثیر منفی بر کیفیت زندگی بیماران دارد. خودمدیریتی یک مرحله حیاتی برای حفظ نتایج درمانی است. بنابراین این مطالعه با هدف مقایسه تأثیر آموزش حضوری و مجازی خودمدیریتی لنف ادم بر کیفیت زندگی زنان انجام گردید.
روش بررسی: پژوهش حاضر یک کارآزمایی بالینی بر روی 70 بیمار مبتلا به لنف ادم ناشی از سرطان پستان در یک سال اخیر، مراجعه ‏کننده به مرکز توانبخشی سیدخندان در شهر تهران بود. نمونه‌گیری با بلوک تصادفی 2تایی و 35 نفر در هر گروه بود. کلیه افراد درمان‌های معمول لنف ادم را دریافت کردند. گروه آموزش حضوری و مجازی به ترتیب آموزش را به صورت حضوری در کلینیک و در پیام‌رسان تلگرام دریافت نمودند. کیفیت زندگی بوسیله پرسشنامه‌های کیفیت زندگی در بیماران مبتلا به سرطان و بیماران مبتلا به سرطان پستان (EORTC QLQ-C30 & QLQ-BR23) قبل، بلافاصله و سه ماه پس از مداخله اندازه‌گیری شد.
یافته‌ها: میانگین سنی افراد (71/9±)42/51 بود. اکثریت افراد متأهل، خانه‌دار و با تحصیلات دیپلم و بالاتر بودند و میانگین مدت لنف ادم 88/6 ماه بود. در انتهای مطالعه نسبت به شروع مطالعه عملکردهای جسمانی، ایفای نقش، عاطفی و اجتماعی در گروه مجازی نسبت به حضوری کاهش معناداری داشت به این ترتیب وضعیت متغیرهای فوق در گروه حضوری نسبت به مجازی بهتر بود (به ‏ترتیب 006/0P=، 026/0P=، 014/0P=، 023/0P=). سه ماه پس از مداخله در گروه حضوری نسبت به گروه مجازی بهبود میانه نمرات سلامت عمومی (021/0P=)، عملکردهای جسمانی (004/0P=)، ایفای نقش (009/0P=)، عاطفی (001/0P<)، اجتماعی (048/0P=) بیشتر و بهبود میانه نمرات عوارض درمان سیستمیک (002/0P=) و علایم مربوط به بازو (045/0P=) کمتر بود.
نتیجه‌گیری: آموزش خودمدیریتی بهبود کیفیت زندگی را در پی داشته که در مقایسه بین دو روش، آموزش حضوری موثرتر از شیوه مجازی بود. با این‏ حال مطالعات بیشتری جهت بررسی کارایی و هزینه اثربخشی هر دو شیوه در آموزش مبتلایان به لنف ادم نیاز است. 
متن کامل [PDF 953 kb]   (1370 دریافت)    
نتیجه‌گیری: آموزش خودمدیریتی بهبود کیفیت زندگی را در پی داشته که در مقایسه بین دو روش، آموزش حضوری موثرتر از شیوه مجازی بود. با این‏ حال مطالعات بیشتری جهت بررسی کارایی و هزینه اثربخشی هر دو شیوه در آموزش مبتلایان به لنف ادم نیاز است.
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1399/3/13 | پذیرش: 1399/5/21 | انتشار: 1399/12/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

تمامی حقوق نرم‌افزاری اين وب سایت متعلق به مجله علمی بیماری‌های پستان ایران می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی: یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Iranian Journal of Breast Diseases

Designed & Developed by: Yektaweb