پیام خود را بنویسید
جلد 15، شماره 3 - ( فصلنامه بیماری های پستان ایران 1401 )                   جلد 15 شماره 3 صفحات 17-4 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Golzarifard A, AllahBakhshi P, Loripoor M, Sayadi A R. Self-efficacy in Breast Self-examination and Satisfaction with Training in Face-to-Face and Smartphone-Based Training Methods: A Randomized Controlled Trial. ijbd 2022; 15 (3) :4-17
URL: http://ijbd.ir/article-1-946-fa.html
گلزاری آسیه، الله بخشی پوران، لری پور مرضیه، صیادی احمدرضا. مقایسه خودکارآمدی خودآزمایی پستان و رضایت از آموزش در دو شیوه آموزش حضوری و مبتنی بر تلفن هوشمند: یک کارآزمایی کنترل شده تصادفی. بیماری‌های پستان ایران. 1401; 15 (3) :4-17

URL: http://ijbd.ir/article-1-946-fa.html


1- مرکز خدمات جامع سلامت امام علی(ع)، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران
2- گروه مامایی و بهداشت باروری، دانشکده پرستاری و مامایی، مرکز تحقیقات مراقبت سالمندی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران
3- گروه مامایی و بهداشت باروری، دانشکده پرستاری و مامایی، مرکز تحقیقات مراقبت سالمندی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران ، marzeyehloripoor@yahoo.com
4- گروه روان‌پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران
چکیده:   (1309 مشاهده)
مقدمه: خودکارآمدی و رضایت افراد از شیوه آموزش خودآزمایی پستان در ایجاد و تداوم این رفتار غربالگری سرطان پستان، اهمیت زیادی دارد. از این رو انتخاب مناسب‏ ترین رویکرد آموزشی مهم است. مطالعه حاضر با هدف مقایسه خودکارآمدی خودآزمایی پستان و رضایت از آموزش در دو شیوه آموزش حضوری و مبتنی بر تلفن هوشمند انجام شد.
روش بررسی: در این کارآزمایی کنترل شده تصادفی 70 خانم مراجعه ‏کننده به کلینیک پستان شهرستان رفسنجان به روش در دسترس انتخاب و با قرعه‏ کشی به دو گروه آموزش حضوری و مبتنی بر تلفن هوشمند تخصیص یافتند. آموزش در هر دو گروه به صورت تک به تک انجام شد. در گروه حضوری، آموزش از طریق سخنرانی با پاورپوینت و برای گروه مبتنی بر تلفن هوشمند از طریق بارگذاری فیلم آموزشی در واتس‏اپ بود. اطلاعات قبل و بلافاصله بعد از مداخله، از طریق چک لیست ویژگی‏های فردی، پرسش‏نامه رضایتمندی و پرسش‏نامه خود­کارآمدی جمع‏آوری شده و با نرم‌افزار spss22 و آزمون‌های آماری تی مستقل، تی زوجی، کای­دو، تحلیل کوواریانس و تست دقیق فیشر تجزیه‌ و تحلیل شدند.
یافته­ ها: میانگین نمره خودکارآمدی در دو گروه آموزش حضوری و مبتنی بر تلفن هوشمند قبل از مداخله به ‏ترتیب 68/4±57/22 و 08/5±68/20 و بلافاصله بعد از مداخله به‏ ترتیب 47/4±57/33 و 14/6±59/29 بود. رضایت از آموزش در دو گروه آموزش حضوری و مبتنی بر تلفن هوشمند به ‏ترتیب 18/7±78/173 و 86/17±46/166 بود. نتایج آزمون کوواریانس نشان داد بین دو گروه در میزان نمره خود کارآمدی تفاوت معنی­ دار وجود دارد (007/0p=).
نتیجه­ گیری: هر دو روش آموزش حضوری و مبتنی بر تلفن هوشمند با برتری آموزش حضوری موجب تامین رضایت از آموزش و ایجاد خودکارآمدی مناسب برای خودآزمایی پستان می‏ شوند. از این رو استفاده متناسب با شرایط فردی و اجتماعی از هر دو رویکرد مناسب به‏ نظر می‏رسد. 
متن کامل [PDF 6504 kb]   (1111 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1400/10/23 | پذیرش: 1401/3/18 | انتشار: 1401/7/26

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

تمامی حقوق نرم‌افزاری اين وب سایت متعلق به مجله علمی بیماری‌های پستان ایران می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی: یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Iranian Journal of Breast Diseases

Designed & Developed by: Yektaweb