RT - Journal Article T1 - Effects of Education via WhatsApp vs Compact Disk on Health Literacy and Behavior of Middle-Aged Women about Screening Methods of Breast Cancer JF - Iran-J-of-Breast-Dis YR - 2021 JO - Iran-J-of-Breast-Dis VO - 14 IS - 3 UR - http://ijbd.ir/article-1-887-fa.html SP - 12 EP - 22 K1 - Health Literacy K1 - Breast Cancer K1 - Screening Methods K1 - Middle-Aged Women AB - مقدمه: سواد ‌سلامت سرطان توانایی جست و جو، درک و استفاده از اطلاعات بهداشتی بوده و نقش مهمی در استفاده از اطلاعات پیشگیرانه و غربالگری دارد. از آن جا که اطلاعات اندکی در دست است که بهترین روش آموزشی جهت آموزش سرطان پستان چیست، این مطالعه با هدف مقایسه تاثیر دو روش آموزش واتساپ و لوح فشرده بر سواد سلامت و رفتار زنان میانسال در مورد روش‏ های غربالگری سرطان پستان بود. روش بررسی: این یک کارآزمایی کارآزمایی کنترل شده تصادفی بود که در آن 154 زن میانسال (40-59 سال) وارد و به‏ طور تصادفی در دو گروه آموزش مجازی (واتساپ) و استفاده از لوح فشرده قرار گرفتند. به گروه آموزش لوح فشرده، یک لوح حاوی اطلاعات، فیلم و تصاویر مربوط به روش‏ های غربالگری سرطان پستان داده شد. زنان در گروه واتساپ به مدت دو هفته هر روز اطلاعات مشابهی را دریافت می ‏کردند. از زنان قبل از مداخله و پس از سه ماه درخواست شد که پرسشنامه سواد سلامت و پرسشنامه سنجش رفتارهای غربالگری را تکمیل کنند. برای تجزیه و تحلیل داده ‏ها از آزمون تی مستقل، آزمون مجذور کای و آزمون ویلکاکسون استفاده شد. یافته‏ ها: در مقایسه دو روش، نمره کل سواد سلامت سرطان پستان پس از مداخله (از 6/18 ± 1/79 و 7/17 ± 6/75 در گروه لوح فشرده و واتساپ در ابتدا) به (9/11 ± 7/94 و 17 ± 5/85 در گروه لوح فشرده و واتساپ) بهبود یافت و نتایج معنادار شد (0/0001>p). این الگو برای همه حوزه های سواد سلامت سرطان پستان از جمله دسترسی، خواندن، درک، ارزیابی و تصمیم ‏گیری اتفاق افتاده است. اگرچه خودآزمایی پستان در دو گروه به طور قابل توجهی بهبود یافته بود، اما معاینه بالینی پستان و ماموگرافی کمی بهبود یافته بود که به حد معنی‏ داری نرسید. نتیجه‏ گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که آموزش می ‏تواند سواد سلامت و همچنین رفتار زنان میانسال در مورد روش‏ های غربالگری سرطان پستان را به‏ طور قابل توجهی بهبود بخشد، اما در رابطه با مقایسه دو روش آموزشی، اثر لوح فشرده بیشتر بود. LA eng UL http://ijbd.ir/article-1-887-fa.html M3 10.30699/ijbd.14.3.12 ER -