پیام خود را بنویسید
جلد 4، شماره 4 - ( فصلنامه بیماری های پستان ایران 1390 )                   جلد 4 شماره 4 صفحات 41-28 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

مفتون فرزانه. رضایت شغلی در پژوهشگران سرطان پستان و مراکز بهداشتی . بیماری‌های پستان ایران. 1390; 4 (4) :28-41

URL: http://ijbd.ir/article-1-249-fa.html


، fmaftoon@ihsr.ac.ir
چکیده:   (10506 مشاهده)
چکیده رضایت شغلی، نتیجه ادراک مثبت کارکنان از ارزشمندی محتوا و زمینه شغل است. از نظر سازمانی برخورد مناسب مدیران، جو سازمانی مطلوب را در پی داشته و موجب رضایت شغلی و جذب و بقای بیشتر کارکنان و همچنین موفقیت در پژوهش و اثر بخشی کارها خواهد شد. این مطالعه مقطعی به بررسی رضایت شغلی پژوهشگران از مدیران در سازمان های بهداشتی و مرتبط با ارائه خدمت به بیماران مبتلا به سرطان پستان می پردازد. ابعاد مدیریتی عبارت بودند از:‌ حمایت از انجام پروژه‌ها، ارائه و نحوه دریافت بودجه، تبادل افکار با مدیر، پاداش‌دهی، برنامه‌های آموزشی، جذب بودجه، وجود اهداف مشخص در سیستم، ارائه تسهیلات و ارتقای شغلی. ابزار جمع‌آوری داده‌ها‌ پس از طراحی و بررسی اعتبار محتوایی و صوری، با مراجعه به مراکز تحقیقاتی بین پژوهشگران توزیع و پس از تکمیل جمع‌آوری شد. از بین 120 پژوهشگر شرکت کننده در این مطالعه 68 درصد زن و 32 درصد مرد بوده و 72 درصد متأهل بودند. اکثر پژوهشگران ( 91 درصد) بین سنین 35 تا 45 سال بودند. اغلب پژوهشگران (65 درصد) دکتری یا بالاتر و 61 درصد پیمانی یا رسمی و 69 درصد تا 6 سال سابقه کار داشتند. مردان از مساعدت‌های مدیریت در زمینه پروژه‌های تحقیقاتی و نیز ارتقای شغلی از زنان رضایتمندی بیشتری داشتند. در بررسی ارتباط سطح تحصیلات و نیز وضعیت استخدامی با رضایت شغلی پژوهشگران، تفاوت‌ معنی‌دار آماری وجود داشت. به طور کلی نتایج مطالعه نشان داد که ارتباط مدیران با پژوهشگران و مساعدت آنها در جهت انجام پروژه‌های پژوهشی از یک طرف و توجه به ارتقای شغلی پژوهشگران از طرف دیگر، از عوامل مهم رضایت پژوهشگران هستند. بنظر می رسد مدیران سازمانهای تحقیقاتی برای رسیدن به نتایج درخشان علمی با شکستن عادات ذهنی بسته می‌توانند موجبات ترقی در سطوح مختلف پژوهشی را هموار نمایند. پیشنهاد می‌شود علل تفاوت رضایت پژوهشگران به تفکیک جنسیت، تحصیلات، وضعیت استخدامی و نیز ارائه راهکارهای ارتقای رضایت مندی در طرح‌های اختصاصی‌تر مورد بررسی قرار گیرد.
متن کامل [PDF 411 kb]   (1865 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: بیماریهای پستان
دریافت: 1392/8/21 | پذیرش: 1392/8/21 | انتشار: 1392/8/21

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

تمامی حقوق نرم‌افزاری اين وب سایت متعلق به مجله علمی بیماری‌های پستان ایران می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی: یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Iranian Journal of Breast Diseases

Designed & Developed by: Yektaweb