پیام خود را بنویسید
جلد 8، شماره 4 - ( فصلنامه علمی - پژوهشی بیماری های پستان ایران 1394 )                   جلد 8 شماره 4 صفحات 33-26 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abbasi E, Nazeri N, Atashi A R. Documentation of the Breast Disease Clinic’s Workflow and Optimization Based on Informatics Solutions . ijbd 2016; 8 (4) :26-33
URL: http://ijbd.ir/article-1-486-fa.html
عباسی ابراهیم، ناظری نجمه، آتشی علیرضا. مستندسازی گردش کار کلینیک بیماری‏های پستان جهاد دانشگاهی؛ ارایه راه‏ حل‏ های انفورماتیک برای بهینه‏ سازی. بیماری‌های پستان ایران. 1394; 8 (4) :26-33

URL: http://ijbd.ir/article-1-486-fa.html


1- ، Nazeri@gmail.com
چکیده:   (7085 مشاهده)

چکیده

مقدمه: بهره­گیری از فناوری اطلاعات در مراکز درمانی امروزه به عنوان یکی از شیوه­های کارآمد بهبود فرآیندهای کاری مطرح است. طراحی کارآمد فناوری اطلاعات سلامت (HIT) برای خدمات بیمار- محور نیازمند ترسیم گردش کار از زاویه دید بیمار است. هدف از این پژوهش مستند سازی نمودار گردش کاری مرکز خدمات تخصصی بیماری‏های پستان در سال 1392 و تجزیه و تحلیل آن از جهت تاخیرها، ازدحام و امکان رویداد خطای انسانی در فرآیندهای کاری، است. سپس با استفاده از امکانات و خدمات فناوری اطلاعات راهکارهایی جهت بهبود فرآیندها پیشنهاد خواهد شد.

روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی و مشاهده­ای است و داده­ها با استفاده از مصاحبه سیستماتیک و مشاهده پیوسته در مقطع زمانی یک هفته‏ای، جمع‏آوری شده­اند. با استفاده از نتایج مصاحبه‏ها و مشاهدات نمودار گردش کاری فعلی مرکز رسم شده و سپس مشکلات موجود با استفاده از منابع علمی و مشاوره با متخصصین حوزه انفورماتیک پزشکی شناسایی و راه‏حل‏های انفورماتیک ارایه شدند. در آخرین مرحله نمودار گردش کار بهینه مرکز در صورت پیاده‏سازی سیستم‏های پیشنهادی رسم گردید.

یافته­ها: مشکلات موجود در گردش کاری کلینیک بیماری­های پستان عبارتند از "ازدحام افراد در قسمت­های تعیین نوبت به صورت تلفنی و حضوری، مطب پزشکان و سرویس رادیولوژی"، "تاخیر در بازیابی پرونده بیماران"، "تاخیر در ارایه گزارش­های آزمایشگاهی و خروجی خدمات رادیولوژی" و "اتلاف وقت و انرژی برای واردکردن چندباره اطلاعات". بسیاری از این مشکلات را می‏توان با استفاده از راه­حل­های پیشنهای مبتنی بر فناوری اطلاعات در این مقاله از قبیل سیستم نوبت­دهی آنلاین، پرونده الکترونیک، سیستم دیجیتال انتقال تصاویر پزشکی، ارایه گزارش آزمایشگاهی به صورت اینترنتی و ... کاهش داد.

نتیجه­گیری: مقایسه نمودار گردش کار فعلی مرکز با نمودار بهینه پیشنهادی نشان می‏دهد که در فرایندهای کاری با پیاده‏سازی سیستم‏های اطلاعاتی تسهیل و تسریع می‏گردند. با حذف و یا کوتاه‏تر شدن فرایندهایی نظیر تشکیل و بازیابی پرونده، دریافت نوبت و ارایه گزارشات علاوه بر بالا رفتن دقت در خدمات ارایه شده، صرفه‏جویی بسیاری در زمان و هزینه هم برای مرکز و هم بیمار ایجاد میشود.

متن کامل [PDF 555 kb]   (3192 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: بیماریهای پستان
دریافت: 1394/12/22 | پذیرش: 1394/12/22 | انتشار: 1394/12/22

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

تمامی حقوق نرم‌افزاری اين وب سایت متعلق به مجله علمی بیماری‌های پستان ایران می‌باشد.

طراحی و برنامه نویسی: یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Iranian Journal of Breast Diseases

Designed & Developed by: Yektaweb