Haghighat S, Omidi Z. Comparing the Effect of In-Person and Virtual Lymphedema Self-management Education on Quality of Life of Women with Breast Cancer: A Randomized Clinical Trial. ijbd 2021; 13 (4) :8-22
URL:
http://ijbd.ir/article-1-822-fa.html
خیرخواه معصومه، حقیقت شهپر، امیدی زهرا. مقایسه تأثیرآموزش خودمدیریتی لنف ادم به دو شیوه حضوری و مجازی بر کیفیت زندگی زنان با سرطان پستان: یک کارآزمایی بالینی تصادفی. بیماریهای پستان ایران. 1399; 13 (4) :8-22
URL: http://ijbd.ir/article-1-822-fa.html
1- دانشگاه علوم پزشکی ایران
2- پژوهشکده سرطان معتمد جهاددانشگاهی
3- دانشگاه علوم پزشکی ایران ، z.omidii67@gmail.com
چکیده: (3990 مشاهده)
مقدمه: لنف ادم مرتبط با سرطان پستان تورمی مزمن با عوارض جسمانی و درمان طولانی مدت است که تأثیر منفی بر کیفیت زندگی بیماران دارد. خودمدیریتی یک مرحله حیاتی برای حفظ نتایج درمانی است. بنابراین این مطالعه با هدف مقایسه تأثیر آموزش حضوری و مجازی خودمدیریتی لنف ادم بر کیفیت زندگی زنان انجام گردید.
روش بررسی: پژوهش حاضر یک کارآزمایی بالینی بر روی 70 بیمار مبتلا به لنف ادم ناشی از سرطان پستان در یک سال اخیر، مراجعه کننده به مرکز توانبخشی سیدخندان در شهر تهران بود. نمونهگیری با بلوک تصادفی 2تایی و 35 نفر در هر گروه بود. کلیه افراد درمانهای معمول لنف ادم را دریافت کردند. گروه آموزش حضوری و مجازی به ترتیب آموزش را به صورت حضوری در کلینیک و در پیامرسان تلگرام دریافت نمودند. کیفیت زندگی بوسیله پرسشنامههای کیفیت زندگی در بیماران مبتلا به سرطان و بیماران مبتلا به سرطان پستان (EORTC QLQ-C30 & QLQ-BR23) قبل، بلافاصله و سه ماه پس از مداخله اندازهگیری شد.
یافتهها: میانگین سنی افراد (71/9±)42/51 بود. اکثریت افراد متأهل، خانهدار و با تحصیلات دیپلم و بالاتر بودند و میانگین مدت لنف ادم 88/6 ماه بود. در انتهای مطالعه نسبت به شروع مطالعه عملکردهای جسمانی، ایفای نقش، عاطفی و اجتماعی در گروه مجازی نسبت به حضوری کاهش معناداری داشت به این ترتیب وضعیت متغیرهای فوق در گروه حضوری نسبت به مجازی بهتر بود (به ترتیب 006/0P=، 026/0P=، 014/0P=، 023/0P=). سه ماه پس از مداخله در گروه حضوری نسبت به گروه مجازی بهبود میانه نمرات سلامت عمومی (021/0P=)، عملکردهای جسمانی (004/0P=)، ایفای نقش (009/0P=)، عاطفی (001/0P<)، اجتماعی (048/0P=) بیشتر و بهبود میانه نمرات عوارض درمان سیستمیک (002/0P=) و علایم مربوط به بازو (045/0P=) کمتر بود.
نتیجهگیری: آموزش خودمدیریتی بهبود کیفیت زندگی را در پی داشته که در مقایسه بین دو روش، آموزش حضوری موثرتر از شیوه مجازی بود. با این حال مطالعات بیشتری جهت بررسی کارایی و هزینه اثربخشی هر دو شیوه در آموزش مبتلایان به لنف ادم نیاز است.
متن کامل [PDF 953 kb]
(1663 دریافت)
نتیجهگیری: آموزش خودمدیریتی بهبود کیفیت زندگی را در پی داشته که در مقایسه بین دو روش، آموزش حضوری موثرتر از شیوه مجازی بود. با این حال مطالعات بیشتری جهت بررسی کارایی و هزینه اثربخشی هر دو شیوه در آموزش مبتلایان به لنف ادم نیاز است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
دریافت: 1399/3/13 | پذیرش: 1399/5/21 | انتشار: 1399/12/1