مقدمه: با توجه به این که سرطان پستان و درمانهای آن فرآیندی طولانی است و بهصورت قابل ملاحظهای سلامت روان بیماران را متأثر میسازد، طراحی یک برنامه خودمراقبتی جهت پیشگیری از عواقب جسمانی، روانی و اجتماعی سرطان پستان از اقدامات مهم پرستاری میباشد و این مطالعه با هدف تعیین تأثیر برنامه آموزشی خودمراقبتی بر سلامت روان مبتلایان به سرطان پستان انجام شده است.
روش بررسی: این مطالعه نیمهتجربی بر روی 60 بیمار که بهطور تصادفی تدریجی بهصورت تکگروهی (گروه مورد و شاهد یکی است) انتخاب شده بودند، انجام گرفت. در مرحله اول اطلاعات با استفاده از پرسشنامه دموگرافیک و پرسشنامه استاندارد سلامت روان
(GHQ-28) جمعآوری شد سپس برنامه خودمراقبتی بهصورت انفرادی بهمدت یک جلسه 60 دقیقهای و ارائه کتابچه اجرا گردید. مرحله دوم پژوهش سه هفته بعد از آموزش مراقبت از خود انجام شد. بررسی این پژوهش براساس فرضیه اصلی «آموزش مراقبت از خود بر سلامت روان زنان مبتلا به سرطان پستان کاندید شیمی درمانی تأثیر دارد» انجام شده است.
یافتهها: نتایج نشان داد بین میانگین امتیازات کسب شده در حیطههای مختلف سلامت روان واحدهای مورد پژوهش، قبل و بعد از آموزش، اختلاف آماری معنیداری وجود دارد. آزمون تی زوجی نیز نشاندهنده افزایش میزان سلامت روان نمونهها بعد از آموزش نسبت به قبل از آموزش میباشد ( 05/0 > P ).
نتیجهگیری: آموزش مراقبت از خود به زنان مبتلا به سرطان پستان کاندید شیمیدرمانی منجر به بهبود سلامت روان در این بیماران میگردد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |