Imani¬ Ghoghary Z, Zeidabadi¬Nejad M R, Balvardi M. Knowledge Attitude and Performance of Female Students of Medical versus Nonmedical Sciences toward Breast Self-examination. ijbd 2019; 12 (1) :48-57
URL:
http://ijbd.ir/article-1-730-fa.html
ایمانی گوغری زهرا، زیدآبادی نژاد محمدرضا، بلوردی محدثه. بررسی و مقایسه دانش، نگرش و عملکرد دانشجویان دختر علوم پزشکی با دانشجویان غیرعلوم پزشکی در ارتباط با خودآزمایی پستان. بیماریهای پستان ایران. 1398; 12 (1) :48-57
URL: http://ijbd.ir/article-1-730-fa.html
1- گروه پرستاری و مامایی، دانشکده علوم پزشکی سیرجان، سیرجان، ایران
2- گروه فوریتهای پزشکی، دانشکده علوم پزشکی سیرجان، سیرجان، ایران
3- گروه آمار زیستی و اپیدمیولوژی، دانشکده علوم پزشکی سیرجان، سیرجان، ایران ، mbalvardi_biostat90@yahoo.com
چکیده: (4675 مشاهده)
مقدمه: سرطان پستان شایع ترین نوع سرطان در زنان می باشد که در صورت تشخیص در مراحل اولیه امکان درمان آن وجود دارد. خودآزمایی پستان روشی ساده و ارزان برای غربالگری سرطان پستان است. از آنجایی که دانشجویان قشر تحصیل کرده جامعه هستند انتظار می رود بخصوص دانشجویان رشته های علوم پزشکی، دانش و نگرش و عملکرد مطلوبی در این زمینه داشته باشند. هدف مطالعه حاضر بررسی و مقایسه دانش، نگرش و عملکرد دانشجویان دختر علوم پزشکی با دانشجویان غیرعلوم پزشکی در ارتباط با خودآزمایی پستان در شهر سیرجان می باشد.
روش بررسی: در این مطالعه مقطعی 228 نفر از دانشجویان رشته های علوم پزشکی و 240 نفر از دانشجویان رشته های غیر پزشکی شرکت کردند. پرسشنامه ای محقق ساخته، پس از بررسی روایی توسط 10 نفر از اساتید پرستاری و مامایی و پایایی با استفاده از آلفای کرونباخ، مورد استفاده قرار گرفت و داده های جمع آوری شده با نرم افزار SPSS تحلیل گردید.
یافته ها: بر اساس نتایج حاصل از این مطالعه، میانگین نمرات دانش در ارتباط با خودآزمایی پستان در بین دانشجویان علوم پزشکی 81/3 ± 00/34 و دانشجویان غیر علوم پزشکی40/4 ± 86/32، میانگین نمرات نگرش در بین دانشجویان علوم پزشکی 69/8 ± 11/68 و در بین دانشجویان غیر پزشکی 90/8 ± 54/63 و میانگین نمرات مربوط به عملکرد در ارتباط با خودآزمایی پستان در بین دانشجویان علوم پزشکی 37/6 ± 88/23 و دانشجویان غیرپزشکی 45/7 ± 89/22 بود. بین دانش و نگرش دانشجویان علوم پزشکی و غیرعلوم پزشکی تفاوت معنی دار آماری مشاهده شد (05/0< P) اما دو گروه از نظر عملکرد اختلاف معنی داری نداشتند (05/0> P).
نتیجه گیری: نمرات دانش دانشجویان علوم پزشکی و غیرعلوم پزشکی متوسط گزارش گردید و نمرات مربوط به حیطه نگرش در حد خوب بودند اما نتایج نشان داد که سطح دانش و نگرش دانشجویان علوم پزشکی نسبت به دانشجویان غیرعلوم پزشکی بالاتر است. اما عملکرد هر دو گروه ضعیف بود. به نظر می رسد در سیستم آموزشی بایستی به جهت ارتقای دانش، نگرش و عملکرد در زمینه خودآزمایی پستان، آموزش به شیوهای صحیح و با متد آموزشی جدید و کارآمد ارایه گردد.
متن کامل [PDF 613 kb]
(2347 دریافت)
نتیجه گیری: نمرات دانش دانشجویان علوم پزشکی و غیرعلوم پزشکی متوسط گزارش گردید و نمرات مربوط به حیطه نگرش در حد خوب بودند اما نتایج نشان داد که سطح دانش و نگرش دانشجویان علوم پزشکی نسبت به دانشجویان غیرعلوم پزشکی بالاتر است. اما عملکرد هر دو گروه ضعیف بود. به نظر می رسد در سیستم آموزشی بایستی به جهت ارتقای دانش، نگرش و عملکرد در زمینه خودآزمایی پستان، آموزش به شیوهای صحیح و با متد آموزشی جدید و کارآمد ارایه گردد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
دریافت: 1397/11/20 | پذیرش: 1398/1/25 | انتشار: 1398/3/1