Golzarifard A, AllahBakhshi P, Loripoor M, Sayadi A R. Self-efficacy in Breast Self-examination and Satisfaction with Training in Face-to-Face and Smartphone-Based Training Methods: A Randomized Controlled Trial. ijbd 2022; 15 (3) :4-17
URL:
http://ijbd.ir/article-1-946-fa.html
گلزاری آسیه، الله بخشی پوران، لری پور مرضیه، صیادی احمدرضا. مقایسه خودکارآمدی خودآزمایی پستان و رضایت از آموزش در دو شیوه آموزش حضوری و مبتنی بر تلفن هوشمند: یک کارآزمایی کنترل شده تصادفی. بیماریهای پستان ایران 1401; 15 (3) :17-4
URL: http://ijbd.ir/article-1-946-fa.html
1- مرکز خدمات جامع سلامت امام علی(ع)، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران
2- گروه مامایی و بهداشت باروری، دانشکده پرستاری و مامایی، مرکز تحقیقات مراقبت سالمندی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران
3- گروه مامایی و بهداشت باروری، دانشکده پرستاری و مامایی، مرکز تحقیقات مراقبت سالمندی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران ، marzeyehloripoor@yahoo.com
4- گروه روانپرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران
چکیده: (524 مشاهده)
مقدمه: خودکارآمدی و رضایت افراد از شیوه آموزش خودآزمایی پستان در ایجاد و تداوم این رفتار غربالگری سرطان پستان، اهمیت زیادی دارد. از این رو انتخاب مناسب ترین رویکرد آموزشی مهم است. مطالعه حاضر با هدف مقایسه خودکارآمدی خودآزمایی پستان و رضایت از آموزش در دو شیوه آموزش حضوری و مبتنی بر تلفن هوشمند انجام شد.
روش بررسی: در این کارآزمایی کنترل شده تصادفی 70 خانم مراجعه کننده به کلینیک پستان شهرستان رفسنجان به روش در دسترس انتخاب و با قرعه کشی به دو گروه آموزش حضوری و مبتنی بر تلفن هوشمند تخصیص یافتند. آموزش در هر دو گروه به صورت تک به تک انجام شد. در گروه حضوری، آموزش از طریق سخنرانی با پاورپوینت و برای گروه مبتنی بر تلفن هوشمند از طریق بارگذاری فیلم آموزشی در واتساپ بود. اطلاعات قبل و بلافاصله بعد از مداخله، از طریق چک لیست ویژگیهای فردی، پرسشنامه رضایتمندی و پرسشنامه خودکارآمدی جمعآوری شده و با نرمافزار spss22 و آزمونهای آماری تی مستقل، تی زوجی، کایدو، تحلیل کوواریانس و تست دقیق فیشر تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها: میانگین نمره خودکارآمدی در دو گروه آموزش حضوری و مبتنی بر تلفن هوشمند قبل از مداخله به ترتیب 68/4±57/22 و 08/5±68/20 و بلافاصله بعد از مداخله به ترتیب 47/4±57/33 و 14/6±59/29 بود. رضایت از آموزش در دو گروه آموزش حضوری و مبتنی بر تلفن هوشمند به ترتیب 18/7±78/173 و 86/17±46/166 بود. نتایج آزمون کوواریانس نشان داد بین دو گروه در میزان نمره خود کارآمدی تفاوت معنی دار وجود دارد (007/0p=).
نتیجه گیری: هر دو روش آموزش حضوری و مبتنی بر تلفن هوشمند با برتری آموزش حضوری موجب تامین رضایت از آموزش و ایجاد خودکارآمدی مناسب برای خودآزمایی پستان می شوند. از این رو استفاده متناسب با شرایط فردی و اجتماعی از هر دو رویکرد مناسب به نظر میرسد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
دریافت: 1400/10/23 | پذیرش: 1401/3/18 | انتشار: 1401/7/26